15 mei 2009 Vézelay, Frankrijk

15 mei 2009 - Vézelay, Frankrijk

Vanmorgen wakker geworden in een kerkje in Luci sur cure, liggend aan de voet van het hoofdaltaar de enige gestoffeerde plek met hout ondergrond. Waarschijnlijk hadden ze de kerk niet goed afgesloten, ik ben er tegen 7 uur gisteravond druipnat gearriveerd, nadat ik bij een voormalig klooster Abby Reigny , in de stromende regen, werd weg gestuurd. Heb ik hier voor het altaar tog mooi al in mijn blootje voor Jezus gestaan, dat kan niet iedereen me na doen. In alle vroegte vertrek ik richting Vezelay

De abby en de cathedraal van Vezelay zijn inmens, voor verschillende heiligen een appart altaar, o.a. voor st Jacobus en Franciscus van Assisie. Het is opgericht voor maria Magdalena, de beeldhouwerken zijn schitterend.

Met recht een pelgrimspad.

De weg omhoog van meer dan drie kilometer keien was een krime voor mij en mijn kar en voeten al op de helft moest vest uit, drijfnat, en met het zweet op mijn voorhoofd ben ik boven aangekomen.

Tijdens het omhooglopen werden de klokken geluid, of dat ze voor mij luide, ik vond het een topprestatie van mezelf. Je moet er wel wat voor doen om een zacht bed te krijgen te krijgen, eerst een stempel halen en dan bepaald een priester of je toegelaten wordt in het daarvoor bestemde hotel, welke voor pelgrims een verdieping beschikbaar heeft, de betaling is vrij. Al met al duurde het twee uur eer ik een bed toegewezen kreeg.

ps: zaterdag ochtend Wat een gesnurk zeg, het bed was lekker maar ben de halve nacht wakker geweest van het gesnurk van die lui.

1. oscar prinsen:
    7 juni 2009
    Hoi Sees!
    Met veel plezier, verwondering, medelijden en respect volg ik je berichten. Goh, wat moet jij afzien. Maar het is goed om te lezen dat de zware momenten worden afgewisseld door mooie intense ervaringen. Het moeilijkste lijkt me om nederig te zijn om een slaap plek te veroveren en genegeerd te worden.
    Ik ben de laatste hand aan het leggen aan een nieuw apparaat: 'Shame on you' waarop ik mensen de moegelijkheid biedt om een lesje nederigheid te ondergaan: Staande op een klein trappetje voor een boom met je hoofd tussen 2 kleppen.
    Ik ben erg blij met dit object maar het valt een beetje in het niet bij wat jij moet ondergaan.
    Een nederige groet,
    Oscar
  2. Lynn Wester-Sloane:
    10 juni 2009
    Beste Sees,

Elke keer weer lees ik met verbazing en bewondering je verhalen en belevenissen! Erg knap van jou en dat je het volhoudt ondanks alles....We blijven kijken naar je advontuur. Nog sucess ermee en we denken aan jou.
    Hartelijke groeten van Niko, Irene en Simone........
    Lynn
  3. Lonneke:
    10 juni 2009
    Lieve cees,
    wat ben jij een kanjer zeg! als ik je avonturen lees en zie hoe je dag na dag en week na week voortgaat en vooral flexibel improviseert dan moet er wel passie en wil zijn van binnen! Ik wens je alle zegen voor de rest van je reis
    met respect en liefs
    Lonneke
  4. Wim en Jeanine Branse:
    17 juni 2009
    Ha Sees, Prachtig om jou in Frankrijk te hebben ontmoet toen je op vrijdag 5 juni drijfnat de camping in St.Pantaléon, 14 kilometer ten westen Cahors, opwandelde. Wij waren net aan het kijken of onze camper/luifel het wel zou houden en of de camping niet zou overstromen, toen je daar in korte broek en mouwloos hemd met je kar kwam aanlopen. Een glaasje fris bracht je weer "bij" en 's avonds hebben we in het restaurant gegeten en wat nader kennis gemaakt. Je mocht van het jonge Nederlandse echtpaar, Theo en Nicole, in het oude sanitairgebouw slapen en kreeg zelfs een matrasje! De volgende ochtend vertelde je onder het genot van een kop koffie, dat je afscheid genomen had van je kussen - te nat, niet meer te redden.... We hopen dat je inmidels al een stuk verder bent en dat het goed met je gaat? We zijn ooit zelf in Santiago geweest, maar dan "luxe" en hopen dat we wat van je horen als je het doel hebt bereikt?
    Heel veel groeten van Wim en Jeanine, inmiddels weer terug thuis in Den Haag!
  5. sophia:
    18 juni 2009
    Lieve Sees,

Alle goeds toegewenst!

Liefs van Sophia.
  6. Frits en Ingrid Lautenbag:
    21 juni 2009
    Hoi Sees, we hebben een paar dagen naast elkaar gestaan in Fumay aan de maas toen Carla en Emily op bezoek waren. We kijken af en toe hoe ver je bent. Wat een belevenis!! We hopen van harte dat het helemaal gaat lukken. Groeten en succes.
  7. Veronique:
    23 juni 2009
    Hoi Sees, Jammer dat de techniek je wat in de steek laat en we nu een stuk van je reis moeten missen. Hopenlijk gaat het je allemaal goed. Hier alles prima, tegen de tijd dat jij terug komt heeft Tjesko er een zusje bij.